prostřednictvím
Na Františku 32
Praha 1
V Brně
27. března 2003
Dne 5. 3. 2003 jsem zaslal Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR
žádost o poskytnutí následujících informací podle zákona č. 106/1999 Sb., ve
znění pozdějších předpisů :
-
"Kodex
chování" exportéra vojenského materiálu, který na základě Usnesení Vlády
ČR č. 385 ze dne 10. 4. 2002 o Národním akčním plánu boje proti terorismu
zpracovalo MPO (ve spolupráci s MZV)
Povinný subjekt – Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR žádosti o poskytnutí informací nevyhověl, aniž vydal rozhodnutí dle
§ 15 odst. 1 zák. č. 106/1999 Sb, jež by obsahovalo náležitosti dle § 15 odst.
2 stejného zákona.
Vedoucí tiskového oddělení MPO ČR mi pouze
zaslala přípis ze dne 13. 3. 2003, který neobsahoval náležitosti rozhodnutí
podle § 15 odst. zákona o svobodném přístupu k informacím, z něhož
vyplývá, že povinný subjekt mi požadovanou informace neposkytne, jelikož
požadovaný dokument údajně ministerstvem průmyslu a obchodu zpracován vůbec
nebyl. Místo toho mi byl zaslán text Kodex chovaní EU při vývozu zbraní. Proto
v souladu s § 16 odst. 1 a odst. 5 zák. č. 106/1999 Sb. podávám proti
postupu povinného subjektu
r o z k l a d
který
odůvodňuji takto:
1) Sdělení Ministerstva průmyslu
a obchodu ČR nemá podle mého názoru řádnou formu rozhodnutí předpokládanou
ustanovením § 15 odst. 2 zák.
č. 106/1999 Sb. ani poučení o případném opravném prostředku, přestože
požadovaná informace nebyl poskytnuta.
V případě požadovaných
informací došlo tedy k tomu, že povinný subjekt nevyhověl žádosti o
informaci, aniž by o tom vydal jakékoliv rozhodnutí. Tím správní orgán prvého
stupně porušil § 15 odst. zákona o svobodném přístupu k informacím. Dle §
15 odst. 4 zák. č. 106/1999 Sb. pak platí fikce, že „jestliže orgán ve lhůtě
pro vyřízení žádosti neposkytl informace či nevydal rozhodnutí podle § 15 odst.
1, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým informace odepřel. Proti tomuto
rozhodnutí lze podat odvolání do 15 dnů ode dne, kdy uplynula lhůta pro
vyřízení žádosti.“
2) Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR neposkytlo požadované informace s odůvodněním, že požadovaný
dokument nebyl ministerstvem průmyslu a obchodu zpracován. To je však
v rozporu s prezentací zástupce MPO na mezinárodní konferenci „V4 a
bezpečnost“ konané dne 7. 2. 2003 na Ministerstvu zahraničních věcí ČR, který
zde uvedl, že zmiňovaný dokument je MPO zpracován a veřejně k dispozici.
Stejnou informaci mi ve stejný den osobně potvrdil i ing. Zdeněk Zeman
z odboru bezpečnosti a krizového řízení MPO ČR, který uvedl, že český
„Kodex chovaní“ exportéra vojenského materiálu je k dispozici na webové
stránce http://www.mpo.cz a že v současné
době je připomínkován společnostmi zabývajícími se exportem vojenského
materiálu. Navíc z Usnesení Vlády ČR ze dne 10. 4. 2002 č. 385 o Národním
akčním plánu boje proti terorismu z bodu 4. 2. 4. Kontrola vývozů a dovozů
vojenských zbraní a vybavení, civilních zbraní a zboží a technologií dvojího
užití, vyplývá, že MPO ve spolupráci s MZV do
31. 7. 2002 připraví „…návrh souhrnné informace o požadavcích kladených na
provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem v ČR, včetně
informace o „Kodexu chování“ exportéra vojenského materiálu.“ Dále
se ve zmiňovaném usnesení vlády uvádí, že MPO do 30. 11. 2002 dokončí „…informaci
o požadavcích, kladených na provádění zahraničního obchodu s vojenským
materiálem v ČR, včetně informace o „Kodexu chování“ exportéra
vojenského materiálu, realizovat její finální podobu a distribuci podnikatelům,
včetně jejího zveřejnění na Internetu.“
S odvoláním na výše uvedené navrhuji, aby
ministr průmyslu a obchodu České republiky v rámci řízení o rozkladu
změnil rozhodnutí tiskového oddělení MPO ČR, kterým mi nebyla požadovaná
informace poskytnuta v tom smyslu, že požadovaná informace mi bude
v zákonné lhůtě doručena.
S pozdravem
Milan Štefanec